
Založil testovací systém pro uchazeče o vysokoškolské studium, ale ve svých školách neznámkuje. Připravuje děti na budoucnost, kterou sám považuje za nejistou a potenciálně nebezpečnou. V jeho školách si děti tykají s učiteli, kterým však říkají průvodci, a oslovují je křestním jménem. A co je nejdůležitější - učí se, že "mají život ve svých rukou". Naším hostem je Ondřej Šteffl.
Matematik, podnikatel a především vizionář českého vzdělávání. Před více než třemi desetiletími založil první soukromou školu v postkomunistickém Československu, vybudoval systém jednotných přijímacích testů SCIO a dnes stojí za sítí škol, kde se děti neučí matematiku a český jazyk, ale "umět se učit". Jeho učitelé se jmenují průvodci, známky neexistují a děti si samy píšou hodnocení na vysvědčení.
Jak popsat člověka, který v sedmdesáti letech začal jezdit na wingfoilu a tvrdí, že je nejstarší wingfoilista v Česku? Představte si optimistu, kterého nelákala politika, ale viděl větší možnost změnit svět prostřednictvím vzdělávání. A současně skeptika, který varuje, že umělá inteligence možná způsobí, že část lidí "zblbne".
Jeho vize není romantická. Věří, že tradiční učitelé předmětů postupně vymizí, protože AI umí naučit látku lépe než 99 % z nich. Současně ale buduje školy pro "svět, který přijde" - svět, kde mezi námi budou žít humanoidi, které nepoznáme od lidí, kde spousta profesí zanikne a kde bude klíčové umět fungovat v reálném světě, protože - jak říká - "těžko pošlete umělou inteligenci za sebe na rande".
Budeme s Ondřejem Štefflem mluvit o tom, proč považuje osmiletá gymnázia za "hrubou chybu", jak vybírá nové průvodce (a proč jsou čtvrtina z nich skauti), co znamená připravovat děti na rok 2035 a proč si myslí, že umělá inteligence změní školství víc než jakákoliv ministerská reforma. Také se dozvíte, proč chce založit "vysokou školu prožívání" a jak to, že nás AI může zachránit i zničit současně.
Přejeme příjemný poslech.
Share this post