Podtrženo vlnovkou: Top 10 světových podcastů, nový život amerického "fracka" a co udělal Musk s Twitterem
V téhle rubrice přináším "zápisky z četby", většinou webu. Co mě zaujalo, překvapilo, zasáhlo. A co bych jinak rychle zapomněl.
Stejně jako kdysi rádio, i podcasty dnes mají svůj “zlatý věk”. Podle některých však právě končí
Byla to nová forma, fascinující svou nezávislostí a bouráním zažitých pravidel. Uspět mohl každý, šance byly otevřené. Dnes jde o nepřehledný “oceán obsahu”, kde prakticky všechny peníze i pozornost publika získává malá, exkluzivní skupina tvůrců.
Ano, řeč je o podcastech.
Zatímco dříve stačil k tvorbě podcastu jen kvalitní mikrofon, dnes jde o multimilionový byznys s merchandisingem, živými vystoupeními a exkluzivními smlouvami, píše Wall Street Journal. V roce 2026 mají v USA příjmy z reklamy v podcastech dosáhnout 2,6 miliardy dolarů. Ale jsou to peníze doslova pro pár tvůrců.
Top 25 podcastů nyní oslovuje téměř polovinu amerických posluchačů, přestože aktivních pořadů existuje skoro 450 000. Největší hvězdy jako Joe Rogan, Alex Cooper nebo bratři Kelceovi podepisují smlouvy v řádu stovek milionů dolarů. Distributoři jako Spotify či Amazon se snaží z této popularity vytěžit maximum - experimentují s placenými předplatnými, videoverzemi pořadů a lákají velké inzerenty z automobilového či alkoholového průmyslu.
Po období spekulativních investic (vzpomeňme třeba na 20milionový deal s princem Harrym a Meghan Markle, který skončil jediným dílem) se platformy poučily. Do nových smluv zahrnují klauzule o minimální poslechovosti či sdílení příjmů nad rámec počáteční investice. Diversifikace příjmů je klíčová - kromě reklamy se sází na předplatné, merchandise či živá vystoupení.
Většina tvůrců si dnes podcastingem jen přivydělává k hlavnímu zaměstnání. Éra, kdy stačilo mít zajímavý příběh a mikrofon, je definitivně pryč. Podcasting dospěl, píše Wall Street Journal. A samozřejmě, pro každého má tahle metafora trochu jiný význam. Znamená nástup megahvězd a vliv korporací začátek éry profesionálů, anebo konec zlaté éry? Vyberte si.
A jaké jsou nejúspěšnější americké podcasty (podle počtu posluchačů)?
1. The Joe Rogan Experience
2. Crime Junkie
3. The Daily
4. New Heights with Jason and Travis Kelce
5. Dateline NBC
6. This American Life
7. Call Her Daddy
8. SmartLess
9. Morbid
10. Stuff You Should Know
Zdroj: Edison Podcast Metrics 2024 Q1
.
“Brat” bude určitě jedním ze slov roku 2024, protože z “fracka” je najednou odvážná a bezstarostná dívka
A máme tu další generační neporozumění, tentokrát kvůli slovu "brat". Zatímco pro mladší generaci jde o kompliment znamenající bezstarostnost a odvahu, starší lidé zůstávají zmatení. pro ně je to “fracek”, tedy rozmazlené dítě.
Nová definice slova "brat" se uchytila po vydání stejnojmenného alba britské zpěvačky Charli XCX v červnu. Teď koncem července má na Spotify víc než 400 miliónů přehrání. Problém je, že mnoho lidí, a to většina těch už nad 40 let, má s novým významem slova “brat” problém.
Situaci zkomplikovala viceprezidentka Kamala Harrisová, když tohle slovo začala sama používat. Jak spočítal deník Wall Street Journal, během čtyř dnů se na webu objevilo přes 3300 článků, zmeňujících slova “brat” a “Kamala”.
Mezigenerační nedorozumění není v online éře ničím novým. Starší generace často tápe v pojmech jako "rizz", "aura points" nebo "lazy-girl jobs". Rychlost, s jakou se kulturní fenomény mění, činí držet krok stále obtížnějším.
Firmy jako Target, Kate Spade či ColourPop se snaží na trendu vydělat prodejem produktů, které na sebe upozorňují barvou zmíněného alba Charli XCX, tedy zářivě limetkově zelenou. Sama zpěvačka na Instagramu oznámila, že je čas se šílenstvím skončit: “brat léto” je podle ní u konce.
Každopádně je to fascinující studie o tvárnosti jazyka v dnešním propojeném digitálním světě: jak jedna zpěvačka, známá jen ve své generaci, může za několik týdnů “přepsat” slovník a zcela otočit význam jednoho slova.
.
X/Twitter: Elonův drahý, ale zatím fungující “experiment”
Nejprve pojďme hlasovat:
Mnozí mu předpovídali rychlý konec, Twitter (neboli X) však zůstává důležitou politickou a společenskou platformou, píší nedělní Sunday Times. Byl to právě Twitter, kde Joe Biden poprvé zveřejnil, že odstupuje z prezdienstké kampaně, což je zatím asi nejdůležitější mezinárodně-politické oznámení roku.
Muskův radikální přístup k svobodě projevu sice odradil některé inzerenty a uživatele, ale zároveň přilákal nové hlasy a vytvořil chaotičtější, svobodnější prostředí. Miliardář koupil síť před necelými dvěma lety za 44 miliardy dolarů, firma další miliardy stále prodělává.