11 Comments

Jeden češtinský "comment": člověk nemůže "být důvodem potíží", může však být jejich příčinou. V poslední době je toto prapodivmé vyšinutí z vazby velmi časté - místo "příčina" se používá "důvod". Člověk může mít důvod k nějakému jednání, jeho jednání může být příčinou potíží. Díky.

Wiki:

"Důvod je okolnost, která vede k vědomému jednání člověka. ... V běžném jazyce často význam slov důvod a příčina chybně splývá, i když se jedná o dva různé pojmy:

- příčina je jev, který nutně vyvolává jev jiný, tj. nezávisle na lidské vůli; (jestliže nastane jev A v čase t1, pak nastane jev B v čase t2)

- důvod (též důvod motivační) je pak takový jev, který vede k vědomé činnosti člověka, tj. že člověk jedná nebo nejedná či může/nemůže nějak jednat"

Viz https://cs.wikipedia.org/wiki/D%C5%AFvod

Nebo velmi podrobně? http://sas.ujc.cas.cz/archiv.php?art=3056

Expand full comment

Děkuju za upozornění, ale já si to už v hlavě asi nepředělám.

Expand full comment

Snad to není zas takový problém se vždycky nad použitím slova "důvod" zamyslet... aspoň v písemném projevu...

Expand full comment

Ač se také považuji za liberála (a jakožto kuřák samozřejmě nesouhlasím se všeobecným zákazem kouření v podnicích, kde se nepodává jídlo) je mi zákaz používání mobilů ve školách sympatický. Má-li stát plnou hubu boje proti závislostem mladých, tak toto by byl - dle mého názoru - ten krok správným směrem; protože ta závislost na sociálních sítích tady opravdu je.

Expand full comment

Jonathan Haidt je podobně pochybný autor jako Manfred Spitzer, doporučuji recenzi https://irtis.muni.cz/cs/aktuality/novinky-a-clanky/recenze-knihy-the-anxious-generation-j-haidt. Smartphone je universální nástroj využitelný ve výuce, zde je úlohou školy, aby rozvíjela kompetenci k učení a tedy i jeho využití. Cituji z https://www.facebook.com/milos.cermak/posts/pfbid02cb6Bgwxr9YVYnPRBTpDUGLq3XCu6C4UX9SuovyhnqqD5UiHScD6H56u9avrNuEFrl?comment_id=2689925221176734 Jana Davida: "V hodine je smartphone minimalne na druhem stupni ZS a na strednich skolach soucast vyuky, a nejen jako vyhledavac, ChatGPT, slovnik nebo kalkulacka. Je x moznosti, jak jej a aplikace vyuzit ve vyuce jazyku, hudebky a vytvarky, chemie, fyziky, biologie, telocviku... .

Je to fotak, nastroj kresleni, kamera, editace videa, diktafon, mixer zvuku, primitivni VIS spektrometr, zdroj svetla, vodovaha... x aplikaci umoznuje spojeni k mericim pristrojum, a pak cela augmentovana realita... tu dnes pouzivaji i univerzity a firmy k vyuce.

Je o tom x odbornych publikaci, jak pedagogickych, tak treba chemickych, fyzikalnich..."

Expand full comment

Po dobu výuky je to za mě v pořádku. Ale při přestávce proč by neměli mít mobil. Tedy takové to odevzdávání telefonů na hlavní bráně je za mě už moc. Taky se chci třeba dítěti dovolat/dopsat..

Expand full comment

Nesmět, furt něco nesmět nebo muset. Vyrůstal jsem v prostředí permanentní buzerace, kdy stačilo mít dlouhé vlasy. Takže dne třeba helmu na kole nosím, protože chci a když ji zrovna nechci, tak si ji prostě nevezmu. Nikomu nenutím čím se má nebo nemá zabývat, ale mohu doporučit z vlastní zkušenosti. Proč by nemohlo být odložení mobilu ve škole dobrovolné? První, kdo ho může odložit je vyučující. Vždyť to lze vnímat pozitivně a studenti to mohou sami ocenit... odkládací místo s nabíječkou. Někdo při tom může mít sakra dobrý důvod mobil neodložit a nepotřebuju na něj hned tahat paragraf ze školního řádu.

Expand full comment

A tady jeden kvalifikovaný protinázor: https://www.nature.com/articles/d41586-024-00902-2

Expand full comment

Mobily jako pomůcka při výuce ano, ale jako chytrá hračka ne. I kdybychom ignorovali sociální média, telefony rozptylují pozornost, čímž zhoršují učení a v dlouhodobém horizontu snižují IQ.

Expand full comment

"Silnější efekt byl u dívek z rodin s nižším sociálním statusem."

a dost možná, že u jiných měl zákaz mobilů negativní dopady (třeba ve školách, kde děti opravdu učí mobily využívat), třeba i velmi silné. Tyhle studie pracují s průměry. Potřebovali bychom mnohem detailnější data o dopadu. Haidt je opravdu bystrý člověk, ale daty podložený svůj názor nemá.

Expand full comment

Mrkněte na tu studii, odkaz hned na začátku. Je to norská studie, s Haidtem nemá nic společného, a je poměrně detailní. Já neměl čas ani energii ji zkoumat detailně, ale pro vśs by to mohlo být zajímavé.

Expand full comment