Zápisky z četby: Lenin v restauraci, avokádo na talíři ... a konec dopisů v Dánsku
Nedělní čtení.
Lenin na zdi a luxusní jídlo na talíři. Vítejte v “nejkontroverznější restauraci v Londýně”, podle NYT
Yellow Bittern, malá restaurace v srdci Londýna, kde musíte zazvonit, abyste se dostali dovnitř, a platit výhradně v hotovosti, není jen místem, kde se dobře najíte. Je to manifestace paradoxů současné společnosti. Šéfkuchař Hugh Corcoran, rodák z Belfastu a otevřený komunista, odmítající uznat legitimitu Severního Irska, zde připravuje tradiční irské pokrmy s moderním twistem – za ceny, které jsou pro běžné Londýňany nedostupné.
"Restaurace bojuje za právo na skutečný oběd," tvrdí Corcoran, zatímco servíruje menu, za které čtyřčlenná společnost zaplatí v přepočtu kolem 7000 korun. Jeho spolumajitelka, Lady Frances Armstrong-Jones, dcera hraběte ze Snowdonu, dodává podniku aristokratický lesk, který kontratsuje s obrázkem Lenina visícím na zdi.
Co Yellow Bittern katapultovalo do centra mediální pozornosti, nebyla jen neobvyklá kombinace irské kuchyně, komunistické ideologie a britské aristokracie. Byl to především Corcoranův nekompromisní přístup k hostům, který veřejně ventiluje na svém instagramovém účtu.
"Chcete rozdělit porci? Nerespektujete kuchyni. Neobjednáte si alkohol k jíslu? Zabíráte v restauraci zbytečně místo," hřímal v jednom z postů, které našly New York Times. Možná proto minulý týden Circoran Instagram radši opustil.
Ale i tak stačil rozdělit londýnskou gastronomickou scénu. Pro jedny je Corcoran odvážným bojovníkem za integritu kulinářského umění, pro druhé arogantním elitářem, který pokrytecky používá ideologii jen jako reklamu.
"Bojujeme za kulturu skutečných obědů s vínem uprostřed pracovního dne," citují NYT Corcorana. "A za lepší pracovní podmínky v gastronomii." Ano, koncept slow food není nový, ale dát tomu komunistický twist, to je ukázka kretivího marketingu, který nelze aspoň tajně trochu neobdivovat.
Navzdory – nebo možná právě díky – všem kontroverzím je Yellow Bittern mimořádně úspěšná. Rezervace jsou je plné na měsíce dopředu a podnik přitahuje významné osobnosti gastronomického světa. A přitahuje intelektuály, kterým dává šanci veřejně dumat o roli gastronomie v sociální změně či vztahu jídla a ideologie.
Zajímavé téma? Těžko říct, spíš je to stále se opakující mlácení stejné slámy. Ale dobrá reklama? To nepochybně.
.
Co mají společného iPhone a avokádo? Do obojího se Amerika zamilovala ve stejném roce, píše Wall Street Journal
Američané zvýšili spotřebu avokáda z méně než půl kilogramu v 70. letech na současných více než 4 kg ročně na osobu. Představuje to jednu z nejdramatičtějších změn ve stravovacích návycích, tvrdí vědci. Avokádo se stalo běžnou součástí americké kuchyně, od sendvičů až po smoothies.
Přibližně 90 % avokád konzumovaných v USA pochází z dovozu, přičemž 90 % tohoto dovozu je z Mexika. Klíčovou roli hraje zejména stát Michoacán, který má ideální podmínky pro pěstování. Mezi roky 1914 a 1997 byl dovoz avokáda z Mexika zakázán kvůli obavě ze škůdců, ale pak byl zákaz v rámci dohody NAFTA zrušen. V roce 2007 se mexickým avokádům otevřel bez omezení celý americký trh. Tedy ve stejném roce, kdy Apple představil iPhone … a Amerika se do obojího zamilovala.
Zásadním zlomem bylo vyřešení problému se zráním avokád. Výzkumníci vyvinuli metody pro kontrolované dozrávání, což umožnilo načasovat sklizeň a dopravu tak, aby se avokáda dodávala v optimální konzistenci. To umožnilo masovou distribuci a zvýšilo popularitu v celé Americe.
Plus marketing. Kampaň financovaná poplatkem 2,5 centu z každého prodaného kilogramu pomohla přetvořit image avokáda na "superfood". Tato strategie, podobná kampani "Got Milk?", zvýšila avokádu popularitu. Propagace zdravotních benefitů a všestranného využití tohoto ovoce výrazně ovlivnila spotřebitelské preference.
Hrozba zavedení 25% cel na mexické dovozy představuje významnou výzvu právě pro trh s avokádem. I tak se očekává, že poptávka zůstane silná, protože v USA žádné alternativní zdroje nejsou. Co to znamená? Sáhnou hipsteři, kteří popularitu avokáda odstartovali, ještě hlouběji do kapsy? Upřímně, o tom nikdo nepochybuje.
Avokádový toust, symbol miléniálů, doprovodí tuhle generace až do penze.
.