Vybojovali jsme lepší svět. Ale nejsme to my, a ten svět taky není skutečný
(Vyšlo jako glosa na Seznam Zprávy.)
Lakonicky řečeno: „Nadšení na sociálních sítích se nepromítlo do ekonomických výsledků.“ Tak vysvětlil Tom Barton, spoluzakladatel firmy Honest Burgers, minulý týden změnu konceptu restaurace na londýnském Leicester Square, otevřené letos v lednu. Původně čistě veganský podnik mění po šesti měsících jídelníček. Nově si bude možné objednat burgery i z kuřecího či hovězího masa.
Je to geniální zkratka toho, co s tím, jak vidíme svět (a jak zároveň svět vidí nás), udělala sociální média.
Zejména dvě věci.
Za prvé: na sociálních sítích nežijeme v realitě, ale pouze ve výřezu z ní. Ano, jsou to ty pověstné bubliny lidí se stejnými názory a stejnými zkušenostmi. Byť to nejsou bubliny zcela homogenní. Algoritmy sociálních sítí jsou dnes ještě mazanější a “míchají” bubliny tak, aby v nich bylo i určité procento názorových odpůrců. Dost velké na to, aby se postarali o “zábavu” a rozruch, a zase ne moc velké, aby je bylo možné slavně porazit a zničit. To je pře…