Představte si, že jdete do pekařství, kde mají housky, vdolky a croissanty. Ale místo toho, abyste si koupili to, na co máte chuť a peníze, rozhodujete se podle toho, co si odnášejí ostatní lidi ve frontě. Zejména ti, kteří jsou vám sympatičtí. Nedává to smysl? Vítejte ve volební místnosti
Existuje zajímavá studie z Duke University z roku 2016, která potvrdila to, co političtí stratégové dávno tušili a co si my voliči neradi přiznáváme: naše volební rozhodnutí vzniká ze souboje mezi racionálním rozhodnutím (dělám to, co pro mě bude výhodné) a sebeutvrzením (je pro mě důležité, jak budu sám sebe vnímat a jak mě budou vnímat ostatní).
Volební lístek coby průkazka naší “identity” vyhrává na plné čáře.
A teď co to znamená pro podzimní volvy 2025? Současná vládní koalice se dostala do situace, kterou by Daniel Kahneman popsal jako ukázkový příklad „myšlení chránícího identitu“ – tedy způsobu uvažování, jehož hlavním cílem je bránit a upevňovat vlastní obraz o sobě.
Mezi voliči stran současné…