Fukuyama o oligarchizaci, Muskovi ... a taky Babišovi
Sociální média nahrazují tradiční média jako hlavní zdroj informací. Ale bohužel to není dobrá zpráva, píše Francis Fukuyama ve svém posledním komentáři na Substacku.
Oligarchizace zůstává tím největším problémem médií, tvrdí Fukuyama, a jako jeden z příkladů tohoto trendu uvádí i Andreje Babiše, který by se letos mohl opět stát premiérem v Česku.
Když Fukuyama píše o tom, jak Elon Musk proměnil Twitter (pardon, X) v megafon krajní pravice, mnozí Češi si asi vzpomenou na proměnu MF DNES po jejím převzetí Babišovým Agrofertem. Historie se opakuje, jen v jiném měřítku.
Česká republika byla v tomto ohledu jakási laboratoř budoucnosti. Co jsme zde viděli v malém, se nyní odehrává na globální úrovni. Berlusconi byl prototyp, Babiš beta verze a Musk je finální produkt - oligarcha 2.0 pro digitální věk.
Je fascinující, jak přesně Fukuyama pojmenovává mechanismus: bohatý člověk nekupuje média proto, aby na nich vydělal. Kupuje je proto, aby získal politický vliv. Muskových 44 miliard za Twitte…