Evropa dlouhodobě selhává ve snaze vytvořit tržní prostředí, které by podporovalo inovace, podnikání a chuť riskovat. Přitom má intelektuální i další podmínky k tomu, aby například v digitálních technologiích byla světovým lídrem. Posledních třicet let je však historií neúspěchů a dnes hraje v této oblasti v podstatě okrajovou roli, píše ekonom David S. Evans ve studii “Proč v Evropě nevznikají digitální firmy?”, publikované počátkem tohoto týdne Berkeley Research Group.
Je to alarmující čtení. Když Evans píše o Evropě, bere v úvahu členské země EU plus Británii, Norsko a Švýcarsko. Nepočítá do Evropy Rusko, Bělorusko, Ukrajinu či Turecko. Tato “Evropa” se podílí na světovém HDP asi 21 procenty, přitom v ní žije asi 7 procent světové populace. To nezní špatné, zvlášť když se Evropa zároveň bere jako část světa, kde se žije dobře, bezpečně a spokojeně. Ale je to dlouhodobě udržitelné?
Odpověď naznačuje automobilový průmysl, v kterém má Evropa tradici a je silná. Tvoří 3 procenta HDP a za…