Co se děje na Hradě kolem Petra Pavla? Nechme mluvit AI!
Jak rád říkám na workshopech: generativní umělá inteligence má spousty chyb, a většinou už je všichni známe - a buď nás pohoršují, nebo si z nich děláme legraci. Ale slovy klasika, to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat.
Nepochybně budou vznikat nástroje, které riziko chybovosti budou minimalizovat. Ale LLM (velké jazykové modely) jsou první technologií, které opravdu můžeme říct: dělání chyb, včetně tak často citovaných halucinací, je “feature”, nikoli “bug”.
No a pak má generativní AI určité superschopnosti. Jednou z nich je práce s jazykem. Porozumění textu, schopnost hledat i významové nuance skryté ve stylu či tónu. Plus schopnost podívat se na jakýkoli text a tedy i téma či událost) očima jiného člověka.
Jistě, nemusí to být vždy přesné. Ale z mé zkušenosti to i tak AI umí výrazně lépe než my lidé. Jelikož my jsme dobří ve formulaci svých myšlenek. Nebo aspoň někteří z nás. Ale podívat se na nějaký problém cizíma očima? Vyměnit si s někým role, vžít se do jeho kůže? To je často až překvapivě těžké. Pro nás, ne pro AI.
Pojďme si to ukázat. Vybral jsem si článek z dnešního vydání zpravodajského serveru Seznam Zprávy. Popisuje konflikt zájmu, ve kterém se možná ocitl Petr Kolář, bývalý diplomat a “přítel na telefonu” prezidenta Petra Pavla.
Zde je shrnutí celého článku do dvou krátkých odstavců. Je velmi přesné a věcné. Použil jsem jazykový model Claude-2-100k.
Petr Kolář, poradce prezidenta Pavla, čelí kritice kvůli svým vazbám na českého zbrojaře Reného Holečka. Kolář pomáhal s nákupem americké pistolkárny Colt a nyní v této firmě působí. Odpůrci poukazují na podobnost situace s kauzou Nejedlého za éry Miloše Zemana.
Kolář odmítá, že by se dopouštěl neetického jednání, a trvá na své bezúhonnosti. Proto požádal o bezpečnostní prověrku na nejvyšší stupeň, aby situaci objasnil. Popírá také, že by ovlivňoval nedávnou návštěvu prezidenta Pavla v koltově továrně. Cílem prověrky je doložit Kolářovu čestnost a uklidnit vzniklou kauzu.
*
Co dál? Můj oblíbený trik je, “vysvětli mi celou věc tak, aby to pochopil 10letý školák. Zjistil jsem, že plus mínus třetí třída základní školy je přibližně úroveň, která je pro mě komfortní pro pochopení složitých a komplexních věcí. (A nechte si vtipné poznámky.)