Jedno procento

Co chceme, aby se děti učily (a naučily) ve škole? Těžší otázka dnes asi neexistuje

Miloš Čermák's avatar
Miloš Čermák
Aug 29, 2025
∙ Paid
5
Share

Představte si systém, kde učitel zadá úkol umělé inteligenci, studenti ho pošlou ke zpracování také umělé inteligenci, učitel nechá opravit výsledek opět umělou inteligenci a rodiče si výsledky prohlédnou zanalyzované jejich vlastní AI. Celý cyklus probíhá bez jediné lidské interakce, přesto všichni předstírají, že se děje vzdělávání. Vítejte v budoucnosti, která už pomalu začíná.

Tenhle absurdní scénář není science fiction, ale východisko otázky, kterou si musíme položit: Co vlastně děláme, když říkáme, že se vzdělávame?

Pokud věříte tomu, že škola slouží k předávání informací, máte problém. Umělá inteligence to už dnes umí lépe, rychleji a personalizovaněji než většina učitelů. Šestiletému dítěti dokáže vysvětlit čtení, ukázat mu obrázky, přečíst pohádku, vymyslet hry. A na rozdíl od učitele má nekonečnou trpělivost.

Jenže tady narážíme na první paradox: Ti, kdo nejvíc křičí o ohrožení školství umělou inteligencí, jsou často stejní lidé, kteří léta tvrdili, že škola není o memorování f…

This post is for paid subscribers

Already a paid subscriber? Sign in
© 2025 Miloš Čermák
Privacy ∙ Terms ∙ Collection notice
Start writingGet the app
Substack is the home for great culture