Startupy jsou jako děti. Máme je rádi a představují budoucnost, ale musí taky dospět
(Vyšlo jako audioglosa na Seznam Zprávy.)
Firmy jako Alza, Rohlík, Mall nebo Košík jsou vítězi posledních dvou let. Dokázaly využít šanci, kterou jim přinesla pandemie. A zároveň nám ostatním, svým zákazníkům, pomohly svými službami pandemii lépe přežít. Je to typický příklad toho, čemu se říká win-win situace.
Všechny tyto firmy můžeme také považovat za tzv. startupy. Jakkoli je tato definice byznysu nejasná, rozumíme tomu tak, že jde o firmy, které jsou svou interní filosofií i praktickým fungováním víc zaměřeny na růst a hledání nových příležitostí než na dokonalé fungování v rámci stávajících podmínek. Přináší to rizika i šance, jak víme.
I proto pohlížíme na startupy trochu jinak než na zavedené korporace. Obdivujeme odvahu a energii jejich zakladatelů, a držíme jim palce, protože víme, že každé začátky jsou těžké a že je obdivuhodné vybudovat něco nového. A že když se to povede, přinese to nové pracovní příležitosti a peníze do ekonomiky.
Zároveň startupy méně podezíráme ze špatných…